Spotkaj się ze swoim partnerem handlowym i przekaż towar oraz pieniądze na miejscu.
Jak rozpoznać oszustwo?
W większości przypadków oszustwa ma zastosowanie co najmniej jedno z poniższych kryteriów:
Zapytanie z zagranicy lub w języku angielskim
Prośba o wpłatę zaliczki
Skorzystaj z usługi depozytowej, Western Union lub zapłać czekiem
Odmowa osobistych spotkań
Wskazówki dla kupujących
Nie przesyłaj pieniędzy z góry! W szczególności oszuści żądają zapłaty z góry. Dostawa osobista i płatność przy odbiorze to najbezpieczniejszy sposób handlu dla kupujących i sprzedających, ponieważ oszuści nie wysyłają towarów po przelaniu pieniędzy.
Zaufaj instynktowi. Nie bój się wycofać z oferty, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości.
Sprzedawca nie musi rejestrować się w serwisie eBay Classifieds, aby umieścić ogłoszenie. Dlatego nie masz żadnych danych o swoim partnerze handlowym.
Dlatego polecamy działać lokalnie, gdyż spotykając się można przekonać się o tożsamości i powadze sprzedawcy.
Piszesz do dostawcy i wyrażasz zainteresowanie przedmiotem.
Otrzymasz godnego zaufania e-maila z sugerowaną procedurą.
Otrzymasz kolejny e-mail, w którym sprzedawca wyjaśni, dlaczego płatność gotówką przy odbiorze nie jest możliwa.
Zostaniesz poproszony o przelanie pieniędzy z góry. W zamian dostawca rzekomo wysyła towar.
Pieniądze zniknęły, ale przedmiotu nigdy nie otrzymali.
Wskazówki dla sprzedawców
Nie wysyłaj przedmiotu! Zapobiega to najczęstszym metodom oszustwa.
Dostawa osobista i płatność przy odbiorze to najbezpieczniejszy sposób zawierania transakcji dla kupujących i sprzedających.
Nie przyjmuj czeków. Są to zazwyczaj fałszywe dane lub mogą później okazać się nieważne. Banki nie ponoszą żadnej odpowiedzialności i nie zwrócą Ci pieniędzy.
Nie akceptuj płatności za pośrednictwem Western Union ani innych metod płatności online. Jeśli zostaniesz o to poproszony, zwykle jest to oszustwo. Oszuści wysyłają fałszywe dowody wpłaty.
E-maile w języku angielskim prawie zawsze pochodzą od oszustów.
Otrzymasz wiadomość e-mail (zwykle w języku angielskim lub w złym języku niemieckim lub w kiepskich sformułowaniach).
W tym e-mailu otrzymasz ofertę cenową zawierającą koszty wysyłki.
Otrzymujesz
fałszywy e-mail z potwierdzeniem płatności najwyraźniej z banku, lub
sfałszowany czek lub
kwotę wyższą niż ustalona i proszeni są o zwrot różnicy.
Zostaniesz wówczas poproszony m.in. B. wysłać do Anglii lub Afryki. Czek zostaje odrzucony lub potwierdzenie płatności okazuje się fałszywe. W większości przypadków przedmiot i/lub zwrócone pieniądze przepadają już przed wykryciem fałszerstwa.